fredag den 31. marts 2017

Hatespeech-antologien, indslaget skrevet til Bogmessen i Helsinki. Europæiske journalister stå bag.


NJC SÆTTER FOKUS PÅ DEN SVÆRE YTRINGSFRIHED

Den svære ytringsfrihed til debat. I en række artikler udfordrer journalister, debattører og en enkelt digter et nordisk publikum. Vær med i debatten



»SKREVET TIL DEN UNGE MAND NÆVNT I SKRIFTET«


Digteren Knud Steffen Nielsen sætter ytringsfrihed overfor had: Friheden ved at vide, hvor nogen bor: “Jeg ved, hvor du bor…” Og det skal du vide: Jeg vil til enhver tid kæmpe for din ret til at mene det samme som mig…
Se videre på NJC-hjemmesiden.



Antologien om Hatespeech
udgives af Nordisk Ministerråd


Som dreng tog jeg med mine forældre til stranden lige foran Kegnæs Fyr. Jeg må igen have været irriteret (eller værre ord, hvor den lille Ødipus indgår) på min far. Han var gået ud i vandet. Luften fuld af sommer og varme. Jeg var i badekluns også. Det flimrede noget i mit hovedet. Tog en sten op i hånden, som jeg så ofte gør, elsker at slå smut. Men denher var ikke flad, men var bare en sten, som nu en sten kun kan være en sten. Jeg kylede den ud i retning af ham. Ville/ville nok ikke ramme, men måske kun give ham en forskrækkelse…. men den kom uhyggelig tæt på ham.
Ville jeg fra et punkt nede i maven faktisk ramme ham?
Ville jeg fra et punkt nede i maven faktisk ramme ham?
Lagde vel i sidste øjeblik en lille deviation ind, sådan at jeg kun spillede scenen, mimede hvad det kunne være blevet i virkeligheden uden at ville virkeligheden. Og hvad var virkelighed af de to?  Mere skete der ikke. Sådan åbenlyst.

* * * *

Min barndoms urhistorie “Drabet på faderen” er også en påpegning af civilisationens skrøbelighed, den har så at sige også et freudsk over- og underjeg.
Ville drengen senere kunne smide en betonklods fra vejbroen i irritation?
Eller kobles hans Overjeg sammen med Civilisationens kontrolinstans, dets Overjeg, fx besindigheden.
Dette vigtige forsinkelsesredskab i retshistorien, da blodhævn blev erstattet af et tredje, en slags instans udefra, og man pr. aftale (konvention så at sige) standsede op i at rive hoveder af hinanden i en lind strøm. Det var i hvert fald hensigten.
Men vi ved, at humanismens lak er tynd. Nedenunder ligger det freudske og bjæffer barbarisk.
Til drengen, der nu var 42 år, sagde nogle: ”Nu efter 9.11. må der noget tortur til mod terroristerne”.
Nu efter 9.11. må der noget tortur til mod terroristerne

* * * *

Den skrøbelige udsathed vakler rundt mellem flg. friheder:

1. Ørnens frihed. Ørnens frihed er total og kan suspendere alle andre frihedsrettigheder. *
2. Spurvens frihed er at blive opædt.
3. Frihed som fra de gode, gamle dage: “Det var ikke mig, men hende, der begyndte.”
4. Frihed i systemet: Hvorfor må jeg ikke køre gratis med sporvognen, den kører jo alligevel.
5. Friheden til at være slank: Fede mennesker bør tage sig sammen.
6. Patriarkalsk frihed. Faderen sagde: ”Det er fordi far siger det.” Drengen spurgte om den magnetiske Nordpol.
7. Min frihed: Jeg er modstander af andres postulater.
8. Frihed til at vise nåde: Mange vilde, oprindelige folk er flinke.
9. “Hvis du ikke slutter å blogge, skal jeg knuse trynet på foreldrene dine.”
10. Kannibalens frihed. Man må godt være kannibal, hvis man kan argumentere for det.
11. Friheden for dig er til at blive som mig: Hvis bare dit legeme var identisk med mit, så ville det hele fungere bedre og mere dansk.
12. Frihed for hekse. Og hekse må vi definere bredt, da populationen er bred. Man skal bruge: Enten vandkuren, hvor du dør og derved frikendes. Eller vandkuren, hvor du kommer op til overfladen i live og derfor må dømmes til døden.
13. Friheden til at være opmærksom for at hjælpe samfundet: Jeg tror det skulende blik skyldes noget med pædofili.
14. Friheden ved at vide, hvor nogen bor: ”Jeg ved, hvor du bor.”
Jeg ved, hvor du bor
15. Og det skal du vide: jeg vil til enhver tid kæmpe for din ret til at mene det samme som mig.

* * * *

Ørnens frihed, 2.

Racepleje a43. fragment herunder:*
“Et navn ud for hvert personblad, for hver patient./ Ingen følelsesudtryk/ Forspildtheden er stadig blomsten der visnede, står der/.Scizofrenien er ikke en bæredygtig plante. / /Journal: ikke bæredygtig. / Johanne/ Sygdom nr. 14. …uproduktiv, selvdestruktiv, kan kun finde ud af at trækkeøjenbrynshår ud og spise dem. /Et andet navn for forbandelse, den totale./ (I går fandt hun 7 firkløvere.// skal ikke noteres/)

Karakteristika for lægen, Hochschrab, …overvejende nordisk, fast opret muskulatur kraftig brystkasse målbevidst fremadstræbende// fejlfri // uantastelig personlighed ægteskabsduelighed//12 SIP3/VB9997756/ ”arvesundhed”.   Ganske vist mangler undersøgelsesskema af hans kone//Er forplantning i folkets interesse ønskeligt// forplantningsevne god// høj nytteværdi/ den mindre skævhed i ryggen er forbigående// prognose god//.
(Opgave, kun henvendt til skoleungdom, og især til dig, der tit må sidde og vente på de andre: Kan de anvendte generaliseringer på en måde siges at have strømafbrydelsens afcuttende karakter eller er det vrøvl? Hvad mener du?

2 kommentarer: