fredag den 10. april 2015

billedsnak, start









næstsidste fase

  •  
     
    Rune Kjær Rasmussen


    Det ligner et stykke natur, der lige lå og ventede på netop den måde at blive befriet på. Et opløftende, fint billede. Det fik mig til at tænke på noget, Jan Svankmajer har sagt af samme grund: "It seems to me that the way civilization is evolving, the... theme of freedom is becoming the only theme for which it still makes sense to sit down and create art. Though, I prefer the word "freeing" to the word "freedom" because it is a never-ending process."

     
     

  •  
    Knud Steffen Nielsen den må jeg lige tænke over, Rune.

  • Rune Kjær Rasmussen Klart. Jeg tænker også stadig over det citat.

  • Knud Steffen Nielsen Det er for mig en noget vældig vogn, kunsten bliver spændt for ved at skulle (kunne) være en slags humaniserende korrektiv til civilisationsudvikling. Jeg er ikke vildt optimistisk. Men ser heller ikke så mange andre veje.

  • Rune Kjær Rasmussen Jeg opfatter, det han siger, som noget der meget sker i et nu, følelsesmæssigt. Noget der for eksempel er et opgør med kronologisk tid og hierarkiske illusioner. Som en slags kortvarig oase hvor man lige kan trække vejret gennem en nyfunden kanal, kunsten har fundet ud i. Ikke som en slags filosofisk retning, der skal løsne noget definitivt. Men det er svært helt at vide, hvad han mener, da det ikke bliver underbygget mere i det citat, jeg har fundet. Selv ville jeg tilføje, at skønhed for skønhedens skyld, hvis den har en form for længsel i sig, hvor der er mulighed for at udfolde sig frit for eksempel har sin berettigelse. Og så kommer jeg til at tænke på noget, Lilian Munk Rösing har sagt et sted, hvor hun skriver, at litteratur udforsker eksistensens muligheder. Hvis det primært handler om en protest imod noget andet, så kan det let gå hen og blive på det man protesterer imods præmisser, uden at det opdages. Men omvendt kan det også være så hermetisk lukket om sig selv, at det ikke henvender sig til nogen. Det er vel sådan en balancegang, man altid prøver at udforske indenfor kunst, tænker jeg. At skabe noget nyt der dog har en lille bro i sig. Ang. civilisationsudvikling kan jeg godt lide Gandhis svar på, hvad han synes om den vestlige civilisation: "I think it would be a good idea".

  • Ingen kommentarer:

    Send en kommentar