søndag den 6. januar 2013

Landbrugsdigte, Anders Vægter Nielsen


 

1.

 

Cærca år 1200, Østofftæ, 1231, Østoftt

de mod øst beliggende bebyggelsesarealer

tofter bebygget i cærca vikingetiden

 

og senere torperne i eksakt en kilometers

afstand til vor kirke: år 1231 Syothorp Sørup

år 1239, Pårup Pathorp, 1329 Erixstorp Erikstrup.

 

Koloniseringen pågik, så mange folk

så mange Sørup'er dukked frem

af hin historiske dis og siden

 

og siden skete slet ingenting før traktor

og selvbinder og farmor og al ting

som farfar fortalte

 

var al ting verden bestod af.      Det nouw hø

                                             

                                                   Og den akademiker 

                                                   i tv pludselig, det er biskoppen

                                                   der diskuterer med landmænd

                                                   om ikke det er hårdt at hakke

                                                   om ikke det er hårdt at hakke 

                                                   at hakke roer, og vi griner

                                                   vantro, hvor vi griner:

                                                   om det er hårdt at hakke roerne!

 

 

 

 

2.

 

Østoftæe & omegn, i Nørremose:

   Marker   

                          flade under disen

   sorte læber       

                       revnede

   

tæt ved jernbanen og det gule

         banehus

   det røde husnummer       

 

Naturens maske, markerne

markerne er mine

markerne er dine

se

                                                      og kukkeren gynged

                                                       vist i juni ved det store egetræ

                                                      dybt inde i Christianssædeskoven

                                                      og jeg er ikke så punk

                                                      som jeg siden syntes       

                                                      visse andre var

 

hvad jeg ledte efter.

                                                      Fugle sang

                                                       Og farfar ha ble vov

                                                       roerne gror og gror

                                                       hvor de dog gror.

                                                       Snart er jeg ikke mere vi.                                                      

 

 

 

 

3.

 

Vi griner meget de år

til familiefesterne

før tvangsauktionerne.

                                        

                                                     Kragerne i klynger

                                                     og kukkeren han synger

                                                     kan man ikke sige

                                                     hvad drikker Møller

                                                     han er ikke så punk så                

                         

Jeg har lyst til at æde

den mosejord de sorte læber

der først senere

skal revne og revne

                                 i solen

 

                                                 Jeg ligger i højt græs et sted

                                                 det her er græsset

                                                 ikke landbruget

                                                 det her er græsset er hverken byg

                                                 eller roer, hvor roerne

                                                 gror og de gror

                                                 Jeg ville ønske

                                                 jeg kyssed en bestemt

                                                 pige fra et af de nydelige huse.

                                            

 

 

 

 

4.

 

Jeg går ind til det egetræ en dag

dybt inde i den skov

jeg forlader marken

jeg forlader marken

for skov er ikke mark

og marken ikke skov

marken som naturens maske

                                            der gror intet korn

find ingen glæde hvor ingen bor                  i

der gror ingen roer der                           min natur

                                                

Far er væk og mor

en del af kroppen                                                                                                                                        Farfar ha a vov

                                                       og landbrug allerede noget andet

                                                       da storebror tar over.

                                                       Jeg vidste ikke

 

og jeg ved så godt som intet

jeg leder sikkert efter stedet

hvorfra kukkeren kan

spille mark og skov til et

eller bare lyden fra en bæk.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar