torsdag den 6. december 2012

Et udvalg fra Albertineprisuddelingen, starter baglæns her med et klip fra blogdahl

onsdag den 5. december 2012


Jeg, Christina Hagen, takker for modtagelse af Albertineprisen 2012

(takkesang skrevet på CH's bestilling af professionel sangskriverske)

Mel: Højt fra træet grønne top

1.
Tak for prisen jeg modta'r,
stor er, vist det største,
og så er det avantgard'
- og den er min første!
Udvalget min tak skal ha' ,
også dem det kvaler ga',
Steffen stifted' prisen,
det ska' med i visen!

2.
På Forfatterskolen så,
samlet er vi alle,
jeg til dagen glædes må,
stolthed min fremkalde,
René pris fik sidste år,
efter ham til mig den går!
For "White Girl" får prisen,
tak si'r her novicen!

3.
Med i udvalg Ursula,
Simon og Mathias,
Lars og Knud og så Adda,
min applaus I gives.
Lars Bo afbud melde må,
andet måtte forestå,
- fadet her vil pryde,
synet vil jeg nyde!

4.
Sne i denne vintertid,
smukt, uskyldigt tæppe,
anes kan på baggrund hvid,
mørke sten og kæppe.
"Kig i spejlet og du ser,
hvorfor du en jomfru er!"
"Du gem bag den træet,
eller tæv som kræet!"
 
 

Sort Massa

til Christina Hagen og White Girl i anledning af Albertineprisen 2012

(normalisering af al primitivistisk negertale i den nye, danske oversættelse af Tintin i Congo)

- Ja, hr.
- Godt, hr.
- Er det dig, hr. Tintin, kan jeg komme frem?
- Snøft! En hvid mand kom og slog mig. Jeg blev bange. Den hvide mand tog bilen.
- Jeg sveder også.
- Gisp! En abe, der taler. Den har ædt Tintin!
- Er du ikke en abe? Er du sikker?
- Fint, hr. Han er stadig henne i bilen.
- Hr, Hr. Fangen er væk.
- Du er en ond hvid mand!
- Se, hvad du har gjort ved den stakkels sorte dreng.
- Jeg er træt.
- Men ... men ... jeg bliver snavset.
- Den hvide herrer er meget meget ond.
- Toget kører ikke, toget er i stykker.
- De sorte er ikke vrede mere. Jeg kommer frem.
- Du skal ikke køre. Du kommer med os til Babaoro'm.
- Du er en god, hvid mand. Du skal blive hos os. I morgen skal du jage løver med Babaoro'm-stammen.
- Hr. Du må redde os! Løven er meget vred!
- Den lille, hvide mand vinder de sortes respekt. Snart lytter de ikke længere til mig, heksedoktoren. Den lille, hvide mand må væk.
- Ak og ve! Heksedoktor! En stor ulykke er sket! Den hellige fetich er væk!
- Du har stjålet den hellige fetich! Den store ånd har sagt det til mig, Muganga.
- Jo, jo! Du har stjålet fetichen!
- Helligbrøde! Den hvide mand har knust den hellige fetich' hove! Død over den hvide mand!
- Når solen står op i morgen, vil Babaoro'm-folket dræbe dig.
- Jeg, Muganga, vil igen have magt over den dumme og uvidende Babaoro'm-stamme.
- Død og ulykke! Fangen er stukket af!
- Fangen er dér! Død over fangen!
- (Jeg, Muganga, vil igen have magt over den dumme og uvidende Babaoro'm-stamme.)
- Ha! Ha! De ved ikke, at jeg gør nar af dem og deres dumme fetich.
- Hvad sker der mon derinde? Hører du råb og vræl?
- De vanærer den hellieg fetich. De skal dø!
- De skal dø!
- Du er en god, hvid mand. Du skal være Babaoro'm-folkets høvding.
- Han har stjålet en flot stråhat fra mig.
- Nej, han har stjålet den fra mig.
- Den hvide mand er meget klog. Han giver os en halv hat hver!
- Han er syg, hr. Snøft! Han skal dø. Han er besat af onde ånder! Snøft!
- Jeg er ikke mere syg! Jeg går på jagt!
- Den hvide herre er en stor medicinmand. Han gjorde min mand rask! Den hvide mand er en stor bula maturi!
- Hvad kan vi gøre?
- Jeg lytter.
- Ja, ja, det er ham.
- Kyllinger! Bangebukse!Vi får se! Død over Babaoro'm-stammen. Jeg erklærer generalmobilisering.
- Hatavu-hæren er meget moderme, meget veltrænet. Den vil give Babaoro'm-stammen bank.
- Hr. de fæle hatavuer er på vej mod landsbyen! De vil dræbe os alle!
- Vi bruger svært artilleri. Vi bombarderer ham! Så får vi at se, om han er en troldmand.
- Giv agt! Sigt på den hvide mand! Højde 43,5 meter. Fyr!
- Død og ulykke! Artilleriet er ødelagt. Nu må jeg selv dræbe den pokkers hvide mand!
- Du er en stor troldmand! Du skal være Hatuvu-konge.
- Leopardjagt? Han underskriver sin egen dødsdom.
- Kender du aniotaer? Nej, det er et hemmeligt selskab, som kæmper mod de hvide.
Når en aniota får besked på at dræbe en sort høvding, som hjælper de hvide, iklæder han sig skindet fra en leopard. Han kommer kløer på hånden som en leopard og bærer en stav med en fod som en leopard og bærer en stav med en fod som en leopardpote. Aniotaen dræber den sorte høvding og sætter spor overalt med stokken. Alle tror, en rigtig leopard gjorde det. Jeg er en aniota.
- Nu har jeg dragten på. Når den hvide mand går på jagt i aften ... forstår du?
- Dræb mig ikke! Nåde, hvide herre! Dræb mig ikke!
- Nåde, hvide herre! Nåde! Jeg kom for at dræbe dig ... jeg kom for at kværke dig! Men slangen fik mig først. Uden dig var jeg død. Jeg er din slave nu, hvide herre.
- Han venter derhenne ved skoven, under baobabtræet.
- U-ELE U-ELE U-ELE/ MA-LI-BA MA-KA-SI
- Det er Tintin!
- Fader, regnelæreren er syg. Han kan ikke undervise os i dag.
- Det er Tintin, den berømte reporter!
- Det er Tintin!
- Goddag, Tintin, du er velkommen hos os!
- Javist! Alle her kender dig!
- Følg med os! Vi har en stor overraskelse til dig.
- Vi fandt den lille hund henne ved slugten. Vi tog den med herhen.
- Jeg har fundet Tintins apparat.
- Hvis der går et år og én dag, uden han kommer tilbage, tilhører det dig.
- Jeg får aldrig igen en bula mutari at se som Tintin.
- Hvis du ikke er artig, bliver du aldrig som Tintin!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar