torsdag den 3. februar 2011

Bøger/forfatterskaber. Viggo.

Viggos forfatterskab fra han begynder med at være brandmand på fire hjul og så hele vejen igennem. Kære Broder Viggo. Klezmer i ord. Går uden om den storblomstrede gammelromantik, den postulerede guldhornsfirserromantik  -som skabsromantisk, netop og alligevel og derfor- og peger på skønheden i bred forstand sådan lidt gennem filurkattens blik, men tættere på end den. Han er helt inde i selskabet. Der hvor humoren er rakt frem som hjælp til selvhjælp.

1 kommentar:

  1. Fandt netop her den anden dag, i en rodekasse, en fin lille publikation af Viggo Madsen: En flodhest går om hjørnet. - En forsinket debut ku man kalde den. Fra bagsiden: En 'roman' bestående af digte med sammenkædende tekst, er skrevet i årene 1963-64 og så godt som antaget til udgivelse i slutningen af 1965, - faktisk så langt fremme i processen, at der blev foretaget en foto-session ved flodhesteburet i zoo - da manuskriptet så at sige blev 'overhalet indenom' af Brandmand på to hjul... Senere forsvandt manuskriptet ... men under et besøg i et privat hjem engang i 1999 dukkede der, mellem bøgerne i reolen, en lille maskinskrevet afskrift af disse digte op. Det er digte før dada, skrevet i en anende, følsom stil, helt indlysende inspireret af klassisk kinesisk og japansk poesi.

    En smagsprøve:
    "Flodhesten ligger stor og bred i dyndet. / Langsomt går jeg ned til floden for at se. / Da jeg så dens store krop i vandet, / kunne jeg da smile eller le? // Jeg kunne - og jeg smilte sjæleglad / ved at se en flodhest i sit bad.

    "Tjener! Et fodbad til flodhesten!"

    Dejlig bette bog.

    SvarSlet